بالصور والفيديو : الحكاية الكاملة للتعدي علي منتقبات مطعم ام حسن .. حديث السوشيال اليوم

الاحد 18 يونيه 2017   12:10:00 م - عدد القراء 7166

بالصور والفيديو : الحكاية الكاملة للتعدي علي منتقبات مطعم ام حسن .. حديث السوشيال اليوم



بدأت الحكاية بنشر احدي الفتيات تدعي سلمي ابو الفضل نص للشكوي كامل عبر صفحتها علي موقع التواصل الاجتماعي الفيس بوك ،وذكرت بالتفصيل ما حدث معهم في مطعم ام حسن فرع عباس العقاد ..



حيث كتبت الاتي 



زي اي شوية اصحاب لمينا بعض وروحنا نفطر في محل Om Hassan | أم حسن فرع أول عباس .. 

 دخلنا من الباب شوية منتقبات وكم واحدة محجبه قاعدنا ونظرتهم لينا وتعاملهم غريب قولنا عادي واحنا بنفطر الكاشير جبلنا الفاتورة وقالته بنت مننا احنا لسه بناكل نخلص بس حاضر دقيقتين وجي بالفاتورة تاني وردينا عليه هو حضرتك عايزنا نقوم يعني ناكل طيب .. الساعة ٨ قومنا ندفع الحساب فمدير المحل خبط في بنت مننا واحتك بيها جامد فقالته من فضلك وسع كدا مينفعش ممكن تمر من مكان تاني قالها وطي صوتك وعلي صوته عليه فاخدنا شنطنا وقولنا نمشي فقلنا اصلكم مش محترمين انتوا والي لمينهم دول ومكانكم تاكلوا في الشارع انتوا منظر ناس تاكل في مطعم .. وسبلنا الدين وقالنا انتوا تاكلوا فالشارع بمنظركم دا " الي هو ايه منظرنا معرفش " 

 بالنص كدا ونزلنا السلم وباقي اصحابنا فوق لقينا صويت وصريخ طلعنا نجري لقينهم فكين حزمة البناطيل وبيضربوا في اصحابنا رجالة بشنبات بتضربنا اتحبس مننا حبة فالدور الي فوق وحبة فالدور الي تحت وحبة برا باب المحل لمدة ٤٨ دقيقة كان دمنا نشف ومعظمنا عنده كدمات كبيرة واصابات منها اصابات فالراس والدراع والجسم وضرب ع الوش والشلاليت .. اه دا حقيقي وكمان الزبابين اتبرعت وضربت مع ادارة المكان ... لانهم عارفين اننا في بلد مش هتعرف منتقبة تطلب فيها الامن لحد لانه لو جيه هياخدها ... 

#ام_حسن_بلطجية

 حطت صورة دليل حالي للناس الي بتكدبنا .. وبالنسبة اننا كتير كتبوا البوست احنا كنا كتير جوا مع بعض ! #شيير







ورد عليها المطعم المشار اليه في الشكوي عبر صفحته علي الفيس بوك ،، حيث نشر بيان قال فيه ..



نكن كل الاحترام والتقدير للجميع وليس لنا أي توجه سياسي أو ديني لأي طرف بدليل قبول الحجز لأخواتنا بالفرع".



وتابع البيان: "طلبت مجموعة الأخوات مشرف الصالة، وكانت أخت منهم عائدة من الحمام والمدير ظهره لها ولا يراها وعند دورانه أو عودته للخلف اصطدم بها غير قاصد فما كان منها إلا أنها سبته ووبخته بشدة"، وتساءل البيان: "كيف يقصد الاحتكاك كما تقول، وأمام كل الناس وكل فريق العمل صائم ولا يفطر إلا بعد العشاء وانتهى الأمر هنا".



واستطرد: "عند نزول الأخوات على السلم للخروج قابلوا ذلك المشرف فانهالوا عليه بالسب والشتم مما أغلق طريق النزول تماما وتصادف نزول ضيف وزوجته وأولاده البنين ممن كانوا قريبين من الحدث الأول فطلبوا إفساح الطريق للنزول وقالوا لهم إن المشرف لم يقصد الاحتكاك بها فوبخوه فاشتد الحوار بين الأخوات وبين الضيف وزوجته فانفعل الضيف ودفع إحدى الأخوات فكادت تقع فانهالت باقي الأخوات على الرجل وزوجته بالتعدي فما كان من أولاد الضيف إلا الدفاع عن أبيهم وأمهم وبعد تدخل إدارة المطعم لفك التداخل اضطروا لإنزال من كانوا بالأسفل وإخراجهم من الفرع لفك التداخل والإبقاء على من كان منهم في أعلى السلم بداخل الفرع لمنع التداخل ووقف الخناقة بينهم حفاظا عليهن".



واستكمل أنه "بعد انتهاء الموضوع تم إخراجهن سالمين دون أي تعد لأي فرد من المطعم على إحداهن".



وأكدت إدارة المطعم أنها "تنأى بنفسها عن مشكلة مع أي من عملاؤها المحترمين ونكن للجميع كل الاحترام والتقدير"، مشيرة إلى أنه "سيتم استخراج الفيديو من الكاميرات ونشره صباحا".



وسريعا ما تفاعلت صفحات السوشيال ميديا عبر الفيس بوك ، وتويتر ..



حيث نشرت صفحة مصر الجديدة ، تقريرا وافي بالصور والفيديو عن كل تفاصيل الواقعة .























كما تفاعلت اناشطة ايه مصطفي ، مع القضية ونشرت عبر صفتها الاتي 









واليكم مجموعة من الصور والفيديو لتفاصيل الواقعة 



Image may contain: one or more people and text



Image may contain: text



No automatic alt text available.



No automatic alt text available.



No automatic alt text available.



Image may contain: text












تعليقات